Ara


Juliol 2.016
Es publica en aquest blog:


Recull de 18 relats que tenen la particularitat d’haver estat escrits amb la intenció d’il·lustrar especialment un concepte propi de la tècnica literària, i tenen la pretensió de servir de material didàctic durant la ESO y el Batxillerat i ensenyament com a llengua estrangera.
Així, hi ha un relat dedicat específicament a la ‘descripció’, un altre al ‘punt de vista’, un altre al ‘temps’, un altre a l‘espai’, un altre al ‘diàleg’, etc.
Es pot obtenir en pdf prement sobre el títol del treball.


S’acompanya d’un fulletó explicatiu destinat als professors on s’esclareixen els objectius i les estratègies aplicades. Es pot obtenir prement aquí.


 
 Novembre 2.014
Editorial Ñaque ha publicat en Ebook la recopilació de la sèrie d'articles 'De palique con Kike'

CURS 2013-2014
Març 2.014
Apareix publicat al número 78, març 2.014, de la revista Ñaque  “Aquello de lo que, casi sin querer, hablamos”, article que tracta sobre de l’experiència realitzada al Taller de Teatre del CAS de Sants amb uns ‘pasos’ de Lope de Rueda
Desembre 2.013
Surt publicat a la revista Ñaque " “El teatro como recurso en la Enseñanza de la Lengua” La comparación de géneros artísticos ", extracte de les actes del II ENCUENTRO DE PROFESORES ELE EN EL INSTITUTO CERVANTES DE BRUSELAS ressenyat a continuació, sobre el taller impartit amb aquest títol.

Octubre 2.013
El dia 18, dins del II ENCUENTRO DE PROFESORES ELE EN EL INSTITUTO CERVANTES DE BRUSELAS - “El aprendizaje y la enseñanza de español en contextos educativos”, Miquel Pacheco Vidal imparteix el taller:
“El teatro como recurso en la Enseñanza de la Lengua”

La comparación de géneros artísticos
Setembre 2.013



Organitzat per Kasiopea Teatre, el 28 de setembre Miquel Pacheco Vidal impartí un taller a La Pobla de Vallbona (València)
           





El dia 30 impartí dos tallers més al col·legi HHDC San Josep a la mateixa localitat.




Juny 2.013
El 28 de juny hem realitzat una petita representació dels passos de Lope de Rueda, ‘Las aceitunas’ i ‘La generosa paliza’.

No ha estat possible el projecte de col·laboració amb l’IES Salvador Seguí. Hem emprés pel nostre compte, la confecció de màscares.

La revista Ñaque, al seu número 75,  ha publicat ‘El silencio de Bergerac’, un article on, a partir d’una anècdota ocorreguda al nostre Taller de Teatre del Cas de Sants, es reflexiona sobre l’exercici teatral a l’àmbit terapèutic.

Maig 2.013
Hem continuat el nostre treball al CAS de Sants. Sobrepassada l’etapa dels jocs florals, estem practicant lectura teatral amb fragments de diversos autors. Aprofitant el fet que un dels usuaris és un entès en esgrima, hem exercitat un fragment de ‘Cyrano de Bergerac’ i un altre de ‘Hamlet’.
Ja hem concertat les sessions amb els alumnes del mòdul de caracterització de l’IES Salvador Seguí, amb la finalitat de prosseguir la construcció de màscares i reprendre els assajos dels passos de Lope de Rueda.

Ens hem trobat amb una magnífica aplicació de ‘Las sirenas se aburren’, que ha estat portada a escena amb alumnes del col·legi Pablo Neruda de Moscú.

Marzo 2.013
Ha estat publicat el nº. 74 de la revista Ñaque de Ciudad Real, que conté l’article 'La esgrima del Teatro', on s’expliquen alguns detalls de la proposta dramatúrgica de 'Los clásicos nosdivierten' i de la seva aplicació a l’àmbit terapèutic del CAS de Sants.


Febrer 2.013
Dins el proper número de març de la revista Ñaque, apareixerà un article sobre l’experiència desplegada el curs passat a l’entorn d'uns entremesos de Calderón i l’aplicació de tècniques de la Commedia dell’Arte i elaboració de màscares. Com ja feiem amb l’article ‘Juegos de paranomasias’ en aquest es mostren algunes claus de l’estructura dramàtico-pedagògica de ‘Los clásicos nos divierten’, espectacle on es representaven els esmentats entremesos.


Gràcies a la gestió efectuada per en Carlos Rodríguez Lanceta, estudiant d'Integració Social en pràctiques al CAS, hem visitat l’aula del mòdul de caracterització de l’IES Salvador Seguí de Barcelona. El propòsit ás que alguns alumnes ens ajudin a elaborar les màscares al costat dels participants a la nostra experiència. Ens ajudaran a afegir-hi la realització d’un disseny previ al procés d’elaboració personal de la nostra màscara.

Gener 2.013
Hem començat a elaborar les màscares que després ens serviran per assajar i representar els ‘pasos’ de Lope de Rueda.




Novembre 2.012
Mentre provàvem escenificant alguns ‘pasos’ de Lope de Rueda amb la finalitat de triar els que ens hauran de servir per portar a terme una nova experiència d’aplicació de tècniques de la Commedia dell’Arte, a suggeriment d’un participant, ens hem exercitat al Taller de teatre del CAS, assajant dos fragments de El Cyrano de Bergerac. Experiència tan grata i interessant com la viscuda a partir de Hamlet. 


Octubre 2.012
Ha estat publicat el número 72 de la revista Ñaque, on apareix l’article “Martín, Paco, José Luís y yo [El anhelo de la cronotopía] que descriu l’experiència portada a terme durant el curs passat, amb la posta en escena d’uns entremesos de Calderón de la Barca on hem aplicat tècniques de la Commedia dell’Arte [Tipologia, fabricació de màscares, etc.].
Setembre 2.012
A suggeriment d’un dels usuaris del CAS, hem exercitat dins del Taller de Teatre, un fragment de Hamlet. Ha resultat inesperadament agradable i interessant.


CURS 2011-2012
Juliol 2.012
 
Representació fi de curs

El dijous 26/7/12, a la terrassa del CAS de Sants, varem realitzar la representació de ‘El dragoncillo’, entremès de Calderón de la Barca.
És una mostra del treball que hem desenvolupat durant aquest curs: l’assaig d’una obra de teatre clàssic espanyol, tot emprant algunes tècniques de la Commedia dell’Arte, com l’ús de màscares que han estat elaborades pels propis participants.
Acte seguit, Martín Curletto ens va obsequiar amb l’exemple d’una de les sessions d’assaig que ha efectuat en aquest curso.



















Visita al TTE (Taller de tecnologia de l'Espectacle)

El dijous, dia 5 de juliol, els components del Taller de Teatre del CAS de Sants varem realitzar la visita prevista a la seu del TTE (Taller de Tecnologia de l’Espectacle) en el centre cultural ‘La Bòbila’ depenent de l’Ajt. de l’Hospitalet de Llobregat.
L’objectiu era conèixer altres vessants de l’exercici teatral.
En aquesta escola s’ensenyen vàries: sonorització, il·luminació, etc.


i varem prendre contacte gràcies a les explicacions d’en Martín Curletto, el seu director i, alhora, col·laborador del nostre taller.



El Centre disposa d’un teatret que, per la seva configuració, molt semblant a la d’una ‘corrala’, va afavorir que poguéssim  assajar un fragment dels entremesos de Calderón que estem muntant,

tot convertint aquesta visita en una fita important del nostre procés de comparació de gèneres.

Juny 2.012
Ha sortit publicat en el número 71 (juny 2012)de la revista Ñaque, l’article ‘Juego de paranomasias', primer d'una sèrie sobre Teatre i didàctica.
Maig 2.012
Ens ha visitat José Luís Argüello i ens ha dinamitzat una sessió de tècnica teatral a partir de les màscares construïdes.





Abril 2.012


Segueix la tasca de construcció de màscares. Hem suspès momentàniament els assajos dels entremesos per a donar pas a la preparació dels Jocs Florals, on es proposa un exercici transversal tot emprant les màscares de decorat i d’element interactiu durant la recitació dels escrits personals dels participants.
Març 2.012
 
Ha sortit publicat en el número 70 (març · maig 2012) de la revista Ñaque, l’article ‘Cayó el mimbre de tu mano y de tu boca el clavel… y de tu boca el clavel’.
A partir d’un comentari d’en David Mamet el seu assaig ‘Manifiesto’ (Trad. Ramon Buenaventura. Seix Barral, col·lecció ‘Los tres mundos’, Barcelona, 2011), s’aborden alguns aspectes del complex univers de relacions artístiques dins l’exercici professional del teatre.

Febrer 2.012
 
Durant aquest temps, hem avançat en la construcció de màscares al Taller de Teatre del CAS de Sants.
Estem a punt de, sense abandonar la intenció d’assajar uns clàssics espanyols (els entremesos ‘El desafío de Juan Rana’, ‘La franchota’ i ‘El dragoncillo’, de Calderón de la Barca) emprant algunes tècniques de la Commedia dell’Arte, d’assolir la darrera etapa en aquesta construcció:





 S’ha de tenir present que el col·lectiu d’usuaris fluctua en funció d’altes i incorporacions, motiu pel qual alguns usuaris estan a punt de culminar la seva tasca i ja comencen a jugar amb la seva màscara, mentre d’altres han de posar-se al dia.
Gener 2.012
Hem rebut notícies de l’IES AIREN de Tomelloso. Durant el curs 2.010/11 assajaren i representaren ‘Las sirenas se aburren’.
una de las alumnas encontró "Las sirenas se aburren" en la biblioteca
municipal y nos la propuso....
…la gente se divirtió mucho y nosotr@s preparándola también.

Va dirigir el muntatge Carmen López Martinez ‘Pitu’, monitora de teatre de gran part dels centres educatius de Tomelloso


Desembre
Ha estat publicat al número 69 de la revista Ñaque (Ciudad Real), ‘Un decorado acústico’; article on es descriu un exercici de picar palmes aplicat a la lectura d’un fragment de ‘Bodas de sangre’, de cara al seu aprofitament a l’àmbit escolar. Aquest exercici forma part del recital ‘Vivència lorquiana’.




28/11/2011
Hem encetat una nova aventura.
Ha vingut Martín Curletto al Taller del CAS de Sants.
Ha mostrat eficaçment algunes tècniques de la Commedia dell’Arte i ens ha esperonat a experimentar-les.
Ens ha entusiasmat.
 
Primeres passes: elaborem la base de màscara.

S’ha d’aclarir que el nostre projecte consisteix en aplicar tècniques de la Commedia a la posta en escena de teatre clàssic espanyol que veníem realitzant.
 ‘El dragoncillo’ i ‘El desafío de Juan Rana’, entremesos de Calderón de la Barca, són les peces que assajàvem. Intentarem aplicar a aquest treball alguns moviments  propis de la Commedia i la utilització de màscares que ens ha ensenyat Martín.
Transvasar les tècniques de un gènere a l’altre es un nou vessant del nostre exercici més habitual: ‘la comparació de gèneres artístics’.
Proposem que, després de la tanda d’assajos realitzada fins ara,  cada participant triï el seu personatge i, durant el transcurs de l’experiència, fabriqui la seva màscara i la seva interpretació d’acord a les lògicament elementals tècniques apreses. 

Sonia Usan, Martín Curletto i  Anna Coscollà retoquen la base de màscara obtinguda.

 Novembre
Ha sortit publicat l’article ‘Soplar a una libélula’ al número 68 (Novembre 2.011) de la revista Ñaque (Ciudad Real). En aquest article es descriu la darrera experiència duta a terme amb els usuaris del CAS de Sants al primer semestre d’aquest any, tot desenvolupant l’exercici de comparació de gèneres artístics a partir de la lectura de ‘El caballero inexistente’ d’Italo Calvino i l’assaig teatral d’un fragment de ‘Las desventuras de don Agilulfo, versió teatral d’aquesta novel·la, escrita per M. Pacheco.

Octubre
Hem encetat el curs al CAS de Sants. Hem començat a assajar dos entremesos de Calderón de la Barca, ‘El dragoncillo’ i ‘El desafío de Juan Rana’.
Se’ns ha ofert Martin Curletto per a ajudar-nos a construir-ne màscares i ensenyar-nos algunes tècniques elementals de la Commedia dell’Arte. Des d’aquí li agraïm la disposició a participar en aquest programa.
El que volem fer, en definitiva, és aventurar-nos en una experiència en què treballarem uns textos clàssics sota l’aportació de les tècniques  de la Commedia dell’Arte apreses.

TANCAMENT DE CURS 2010-2011


Està previst que al número del mes d’octubre/2011 de la revista Ñaque de Ciudad Real, aparegui un article que tractarà sobre l’experiència duta a terme al CAS de Sants de Barcelona, tot assajant un fragment de ‘Las desventuras de don Agilulfo’ de Miquel Pacheco Vidal i llegint la novel·la ‘El caballero inexistente’ d’Italo Calvino.
                                                        __________________________


El dimarts 23/6/2011 va tenir lloc al CAS de Sants, la representació del fragment de ‘Las desventuras de don Agilulfo’, adaptació teatral de ‘El caballero inexistente’ d’Italo Calvino.
Per indisposició, no vaig poder assistir.
Tot i això, els participants decidiren portar a terme la representació igualment, amb l’inestimable ajut d’en Raúl Díaz (En pràctiques), la incorporació a l’elenc de l’Alexandre Santaflorentina (Voluntari) i la coordinació de la Sonia Usan.
La funció els va sortir molt bé, segons ells mateixos i segons també, altres persones que hi assistiren i a les quals he pogut consultar.
D’alguna manera, me n’alegro de no haver-me trobat bé, perquè a més a més dels objectius específics (Comentats més avall) d’estímul i orientació lectors que es busquen amb l’aplicació de l’exercici de comparació de gèneres artístics en aquest àmbit terapèutic, hi aflorà especialment l’objectiu general del taller enfocat al foment de l’autonomia personal.




Les converses, a través d’Internet, amb els alumnes i mestres dels col.legis de Sevilla (‘Las sirenas se aburren’) i Falces (Navarra) (‘Historia de una cereza’) han estat entranyables per l’autor. A través dels blogs i del correu electrònic ens hem enriquit mútuament parlant de les nostres impressions.

Hem acabat el taller d’Afibrocat. Queden a les seves mans procediments i material. Fóra molt bo poder quedar la propera temporada per a veure algun muntatge dels propis participants d’aquest curs.

L’experiència del Taller de Teatre del CAS de Sants amb ‘El caballero Inexistente’, conclou el proper dijous, 23/6, amb la representació del fragment assajat al llarg d’aquest trimestre. Serà una sessió íntima per a professionals, familiars, voluntaris i altres usuaris.
No amaguem la  nostra satisfacció: malgrat la interrupció experimentada, d’un col·lectiu no superior a 12 usuaris, sis han realitzat l’exercici de lectura a casa de la novel·la i dos més, de l’obra de teatre sencera. Un dels lectors de la novel·la, la ha llegit dues vegades i un altre, ha llegit també, ‘El Vizconde demediado’ i el ‘Barón rampante’, ambdues novel·les també d’Italo Calvino.

 
"Història d’una cirera"
Els alumnes de 2on. d’ESO de l’Escola Pública de Falces, representen "Historia de una Cereza".
Faran tres representacions:
03 de juny del 2011 divendres a les 17:00
03 de juny del 2011 divendres a les 21:30
05 de juny del 2011 diumenge a les 20:30
Al Centre Cívic Pedro Iturralde. Plaza de la Cruz, 2 de Falces.
Organitza l’acte, l’Ajuntament.
Dirigeix Francisco Soto
a 34 alumnes.
Es representa en aquests instants. Enhorabona.


 Les sirenes s’avorreixen
El pròxim dia 8/4/11, els alumnes de 6è. de primària del col·legi Al-Andalus 2000 de Sevilla representen ‘Las sirenas se aburren’.
Els dirigeix Sherezade Zedira, la seva professora.

Una forta abraçada i que hi hagi molta sort.

Ja ha estat representada. Moltes felicitats!
 
En aquests moments, l’autor desenvolupa tres activitats:

Vivència lorquiana

Amb ‘Chica’ (cantaora) i Roger (guitarrista), realitza un programa d’actuacions en escoles i espais culturals amb un recital participatiu sobre poemes de García Lorca. Per a més informació, entrar aquí.

Taller en Afibrocat

Imparteix un taller que durarà un curs, a l’Afibrocat, associació d’afectats de fibromiàlgia. En aquest taller es contemplarà una àmplia mostra de la dramatúrgia que ha dedicat a l’àmbit terapèutic, mentre es desgranen els objectius que sostenen aquesta activitat i la utilitat que, per a la situació específica d’aquests participants, pogués aportar. Una rere l’altra, s’intenta mostrar les peces literàries emprades en aquest àmbit i les tècniques aplicades en cada cas, amb la finalitat de ponderar el possible aprofitament dins el camp que correspon a aquesta associació.

El proper dilluns, 6/7/2011, és la darrera sessió d’aquest taller, que ha durat pràcticament un curs escolar. En aquestes trobades finals, gaudim de Txejov, gràcies a les adaptacions teatrals sobre relats d’aquest autor, realitzades per en Joan Bernadas i a la perspicàcia dels participants.

Las desventuras de don Agilulfo

Dins del Taller de Teatre del CAS  de Sants, porta a terme un programa basat en l’exercici de ‘comparació de gèneres artístics’ a partir de la pràctica teatral.
El material utilitzat es la novel·la ‘El caballero inexistente’ d’Italo Calvino i una adaptació teatral realitzada sobre aquesta novel·la pel mateix Miquel Pacheco Vidal i portada a escena el 1.998 pel ‘Grupo de Teatro La Fragua’ de León, sota la direcció de Mª. Eugenia Navajo.

Consisteix l’exercici fet al CAS, en proposar als participants la lectura de la novel·la o fragment, quasi simultàniament a l’assaig d’una part de la versió teatral esmentada.
L’objectiu general és el desentranyar els mecanismes propis de la comunicació artística, a través de l’exercici de comparació entre dos gèneres diferents, un dels quals és el Teatre i l’altre, un gènere no habitual a la pràctica teatral. En aquest cas, el llenguatge narratiu. Així mateix, afloren els de l’estímul lector i de l’exercici de comprensió.
Donat el diferent grau d’afició i capacitat lectora que presenta el col·lectiu, s’ha establert que el material literari proposat com a lectura, pugui ser voluntàriament elegit entre quatre possibilitats graduals, sense abandonar l’acte de responsabilitat d’exercir en certa mida, la lectura:
  1. Per a qui es consideri preparat y desitgi consumar l’experiència, es  disposa de dos exemplars de la novel·la. (Aquesta possibilitat ha estat preferida per tres participants)
  2. Per a qui no es consideri amb ànims de llegir tota la novel·la, però desitgi experimentar aquest exercici, està preparada una còpia dels primers cinc capítols de la novel·la (Aquells que corresponen aproximadament a la part de l’obra de teatre que se està assajant)
  3. Per a aquell que no es vegi en condicions, se li proposa la lectura a casa seva del fragment de l’obra teatral que s’està assajant. (Aquest apartat, de moment, ha estat elegit per un dels participants)
  4. I per a qui desitgi ampliar, s’ha preparat una còpia de l’obra de teatre completa. (Aquest apartat ha estat elegit també por un dels participants)
 Es pot consultar el fragment de l’obra de teatre emprat en aquesta experiència i així mateix, l’obra de teatre sencera.


NOTA: Hem interromput momentàniament aquest procés per a preparar els jocs florals que el centre organitza cada any per aquestes dates.
Pretenem reprendre-ho el proper mes de maig.
De moment, l’experiència ha funcionat prou satisfactòriament. Hem pogut assajar el fragment amb un bon nivell d’assistència. Ja han llegit la novel·la dos participants i la estan llegint dos més. (Tenim dos exemplars) Un d’ells l’ha llegit dues vegades i un altre ha llegit també ‘El barón rampante’ i ‘El vizconde demediado’ (Un dels exemplars conté també aquestes dues novel·les del mateix autor) Un altre està llegint l’obra de teatre sencera i un altre espera la seva tanda per a fer-ho. Altres dos, amb intenció de estudiar-se’l, s’han portat a casa el fragment que estem assajant.
Sembla que aquest exercici es revela com un bon estímul a la lectura i, el que sembla més extraordinari, a la lectura teatral.

Hem començat a establir comparacions entre els llenguatges narratiu i dramàtic emprats en la novel·la i l’obra de teatre, respectivament.


L’exercici segueix donant mostres d’efectivitat com a estímul a la lectura. Avui, 24/5/2011, després d’una nova interrupció, hem reprès els assajos. L’elenc ha canviat considerablement. Només acabar la sessió, un dels incorporats recentment ha pres l’exemplar de ‘El caballero inexistente’ que m’havien tornat. Un altre usuari ho ha demanat també i, com que ja no hi ha i per a no esperar,  ha resolt sol·licitar-ho prestat en una biblioteca de Vilafranca el Penedès; vila on resideix. Aquesta és una iniciativa interessant.